I. Zgłoszenie danych do rejestracji:
W celu dokonania rejestracji osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako poszukujący pracy:
Zgłasza się do wybranego albo wybranych powiatowych urzędów pracy
Osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako poszukujący pracy w ww. trybie może przed zgłoszeniem się w wybranym powiatowym urzędzie pracy, w którym ubiega się o rejestrację, przekazać do tego urzędu za pośrednictwem formularza elektronicznego, dostępnego na stronie internetowej ministra właściwego do spraw pracy, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw pracy lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej – e-PUAP następujące dane:
- imię albo imiona i nazwisko oraz płeć;
- obywatelstwo alb obywatelstwa;
- numer PESEL:
- imiona rodziców;
- datę i miejsce urodzenia;
- nazwisko rodowe;
- adres zameldowania na pobyt stały lub czasowy oraz adres do korespondencji;
- wykształcenie;
- ukończone szkoły;
- zawody wyuczone, zawody wykonywane, kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz zawód, w którym osoba ta chciałaby pracować i ma ku temu odpowiednie kompetencje i kwalifikacje potwierdzone stosownymi dokumentami lub udokumentowaną ciągłość pracy w okresie minimum 6 miesięcy;
- poziom znajomości języków obcych;
- posiadane uprawnienia zawodowe;
- rodzaj i stopień niepełnosprawności, jeżeli dotyczy;
- okresy zatrudniania z podaniem nazwy pracodawcy, zajmowanego stanowiska pracy, wymiaru czasu pracy i podstawy wykonywania pracy;
- okresy wykonywania innej pracy zarobkowej i opłacania składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności;
- inne okresy zaliczane do okresu uprawniającego do zasiłku dla bezrobotnych, o których mowa w ustawie;
- sposoby rozwiązywania stosunku albo stosunków pracy (stosunku albo stosunków służbowych) w ostatnich 6 miesiącach przed dniem rejestracji w zakresie koniecznym do ustalenia uprawnień do zasiłku dla bezrobotnych;
- kierunki szkoleń, którymi jest zainteresowany, oraz ewentualne zainteresowanie podjęciem zatrudnienia w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
- fakty niezbędne do ustalenia możliwości przyznania statusu bezrobotnego, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy;
- numer rachunku bankowego, jeżeli posiada.
Po przekazaniu wymaganych danych powiatowy urząd pracy wyznacza termin stawiennictwa w urzędzie, nie dłuższy niż 7 dni roboczych od dnia przekazania danych w celu dostarczenia wszystkich wymaganych na potrzeby rejestracji dokumentów i dokonania rejestracji.
W przypadku niestawiennictwa w powiatowym urzędzie pracy w ww. terminie przekazane dane są usuwane z systemu teleinformatycznego publicznych służb zatrudnienia.
Rejestracji osoby ubiegającej się o zarejestrowanie jako poszukujący pracy dokonuje się z dniem w którym osoba zgłosiła się do powiatowego urzędu pracy - po poświadczeniu przez nią własnoręcznym podpisem przekazanych przez nią danych i złożeniu, w obecności pracownika powiatowego urzędu pracy i pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań oświadczenia o prawdziwości przekazanych danych oraz zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu w brzmieniu „Świadomy odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, oświadczam, iż wszystkie podane przeze mnie dane są zgodne ze stanem faktycznym oraz zostałem pouczony o warunkach zachowania statusu poszukującego pracy”
II. Rejestracja za pomocą elektronicznego wniosku o rejestrację:
W celu dokonania rejestracji osoba ubiegająca się o zarejestrowania jako poszukujący pracy :
Wypełnia wniosek o dokonanie rejestracji za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stronie internetowej ministra właściwego do spraw pracy, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw pracy lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
W ww. wniosku osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny podaje następujące dane:
- imię albo imiona i nazwisko oraz płeć;
- obywatelstwo albo obywatelstwa;
- numer PESEL:
- imiona rodziców;
- datę i miejsce urodzenia;
- nazwisko rodowe;
- adres zameldowania na pobyt stały lub czasowy oraz adres do korespondencji;
- wykształcenie;
- ukończone szkoły;
- zawody wyuczone, zawody wykonywane, kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz zawód, w którym osoba ta chciałaby pracować i ma ku temu odpowiednie kompetencje i kwalifikacje potwierdzone stosownymi dokumentami lub udokumentowaną ciągłość pracy w okresie minimum 6 miesięcy;
- poziom znajomości języków obcych;
- posiadane uprawnienia zawodowe;
- rodzaj i stopień niepełnosprawności, jeżeli dotyczy;
- okresy zatrudniania z podaniem nazwy pracodawcy, zajmowanego stanowiska pracy, wymiaru czasu pracy i podstawy wykonywania pracy;
- okresy wykonywania innej pracy zarobkowej i opłacania składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności;
- inne okresy zaliczane do okresu uprawniającego do zasiłku dla bezrobotnych,o których mowa w ustawie;
- sposoby rozwiązywania stosunku albo stosunków pracy (stosunku albo stosunków służbowych) w ostatnich 6 miesiącach przed dniem rejestracji w zakresie koniecznym do ustalenia uprawnień do zasiłku dla bezrobotnych;
- kierunki szkoleń, którymi jest zainteresowany, oraz ewentualne zainteresowanie podjęciem zatrudnienia w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
- fakty niezbędne do ustalenia możliwości przyznania statusu bezrobotnego, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy;
- numer rachunku bankowego, jeżeli posiada.
wskazuje wybrany albo wybrane powiatowe urzędy pracy oraz opatruje wniosek:
- bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym, albo
- podpisem potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej albo
- podpisem osobistym weryfikowanym za pomocą ważnego certyfikatu podpisu osobistego, o którym mowa w przepisach o dowodach osobistych.
Rejestracji ww. osoby dokonuje się po opatrzeniu wniosku i załączonych do wniosku zeskanowanych dokumentów oraz oświadczenia o treści pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań „ Świadomy odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, oświadczam, iż wszystkie podane przeze mnie dane są zgodne ze stanem faktycznym oraz zostałem pouczony o warunkach zachowania statusu poszukującego pracy”, bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, z zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym, albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej albo podpisem osobistym weryfikowanym za pomocą ważnego certyfikatu podpisu osobistego, o którym mowa w przepisach o dowodach osobistych.
Rejestracji osoby ubiegającej się o zarejestrowanie jako bezrobotny albo poszukujący pracy nie dokonuje się w przypadku:
-
niestawiennictwa w powiatowym urzędzie pracy w wyznaczonym terminie do rejestracji,
-
nieopatrzenia wniosku o rejestrację jednym z ww. podpisów