W związku z posiadanymi środkami w ramach rezerwy Krajowego Funduszu Szkoleniowego, w kwocie 6 477,90 zł, które pozostały z puli środków rezerwy przyznanych na 2023 r. Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Prudniku ogłasza nabór wniosków o przyznanie środków rezerwy z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawcy.
Wysokość dofinansowania wnioskowanego szkolenia wynosi:
- 100% kosztów kształcenia dla mikroprzedsiębiorców;
- 80% kosztów kształcenia dla pozostałych przedsiębiorstw i instytucji szkoleniowych.
Przyjmowanie wniosków prowadzone będzie w terminie 09 października 2023 r. w Powiatowym Urzędzie Pracy w Prudniku.
Środki z rezerwy Krajowego Funduszu Szkoleniowego przeznaczone są na finansowanie działań związanych z kształceniem ustawicznym pracowników i pracodawców zgodnych z priorytetami Rady Rynku Pracy:
- Wsparcie kształcenia ustawicznego pracowników Centrów Integracji Społecznej, Klubów Integracji Społecznej, Warsztatów Terapii Zajęciowej, Zakładów Aktywności Zawodowej, członków lub pracowników spółdzielni socjalnych oraz pracowników zatrudnionych w podmiotach posiadających status przedsiębiorstwa społecznego wskazanych na liście/rejestrze przedsiębiorstw społecznych prowadzonym przez MRiPS.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego osób z orzeczonym stopniem niepełnosprawności
Wnioskodawca składający wniosek o środki w ramach powyższego priorytetu powinien udowodnić posiadanie przez kandydata na szkolenie orzeczenia o niepełnosprawności tj. przedstawić orzeczenie o stopniu niepełnosprawności kandydata na szkolenie bądź oświadczenie o posiadaniu takiego orzeczenia. W uzasadnieniu należy wykazać potrzebę nabycia umiejętności.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego w obszarach/branżach kluczowych dla rozwoju powiatu/województwa wskazanych w dokumentach strategicznych /planach rozwoju.
1) Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Opolskiego 2030 - Załącznik do Uchwały Nr 5624/2021 Zarządu Województwa Opolskiego z dnia 4 października 2021 roku
https://www.opolskie.pl/wp-content/uploads/2021/10/RSIWO-2030.pdf
a) Technologie chemiczne (zrównoważone):
- Technologie polimerów, tworzyw sztucznych i gumy,
- Technologie chemikaliów organicznych,
- Technologie chemii gospodarczej,
- Materiały i konstrukcje hybrydowe, w tym wytworzone na bazie surowców odnawialnych,
- Technologie wytwarzania oparte o surowce i materiały o założonej trwałości;
b) Zrównoważone technologie budownictwa i drewna:
- Technologie budownictwa niskoenergetycznego,
- Projektowanie uniwersalne, budownictwo bez barier, wzornictwo, elastyczna zmiana przestrzeni, inteligentne wyposażenie wnętrz,
- Technologie generujące przyjazny mikroklimat w budynkach,
- Technologie materiałów i wyrobów budowlanych,
- Technologie drewna, w tym o przedłużonej trwałości;
c) Technologie przemysłu maszynowego i metalowego:
- Technologie układów napędowych
- Technologie projektowania i wytwarzania maszyn i urządzeń
- Technologie metali i ich łączenia;
d) Technologie przemysłu energetycznego (w tym OZE):
- Technologie wytwarzania energii i paliw,
- Technologie silników o podwyższonej sprawności,
- Technologie wysokich napięć,
- Technologie redukcji „zapotrzebowania" na energię,
- Technologie zagospodarowania energii odpadowej;
e) Technologie rolno-spożywcze:
- Technologie produkcji i przetwórstwa rolno-spożywczego,
- Zintegrowany system monitorowania bezpieczeństwa produkcji żywności (uprawa, hodowla),
- Nowe technologie przetwórstwa i logistyki produktów rolno-spożywczych,
- Rolnictwo, ogrodnictwo i sadownictwo precyzyjne (w tym: nawadnianiei nawożenie w zależności od zidentyfikowanych potrzeb);
f) Procesy, produkty i usługi ochrony zdrowia i jakość życia:
- Produkty i usługi ochrony zdrowia,
- Technologie świadczenia usług medycznych na odległość (telemedycyna),
- Inteligentny system koordynacji wsparcia senioralnego (aktywność fizyczna, żywienie, integracja społeczna, opieka zdrowotna, rehabilitacja, zdeinstytucjonalizowane usługi społeczne, w tym teleopieka),
- Technologie ochrony środowiska, w tym uzdatniania i odnowy wody,
- Diagnostyka, rehabilitacja i usprawnianie zaburzonych funkcji organizmu, nowe procedury medyczne;
g) Inteligentne systemy zarządzania mobilnością:
- Procesy organizacji masowego systemu transportu przyjaznego środowisku,
- Infrastruktura zielonej komunikacji, public rapid transport (PRT),
- Zintegrowany przestrzennie regionalny produkt turystyczny;
h) Kształcenie oparte na wiedzy o nowych technologiach i innowacjach:
- Zawody przyszłości,
- Opolski model upraktycznienia kształcenia,
- Technologie dla inteligentnego rzemiosła,
- Programy kształcenia na uczelniach opolskich.
i) Sektor ICT:
- Zaawansowane systemy samouczące się,
- Technologie oparte na uczeniu maszynowym,
- Systemy oparte na sztucznej inteligencji (AI);
j) Gospodarka obiegu zamkniętego:
- Odzyskiwanie surowców i recykling odpadów,
- Technologie wytwarzania oparte o odpady i produkty uboczne,
- Technologie mało i bezodpadowe.
2) Strategii województwa opolskiego – Opolskie 2030 - Załącznik do Uchwały nr XXXIV/355/2021 Sejmiku Województwa Opolskiego z dnia 4 października 2021r.
https://www.opolskie.pl/wp-content/uploads/2021/10/Strategia-Opolskie-2030-uchwalona.pdf
Wzmocnienie konkurencyjności i innowacyjności firm (podnoszenie poziomu technologicznego w firmach; rozwój sektora B+R; zwiększenie wykorzystania najnowszych technologii w gospodarce województwa; włączanie firm regionalnych w międzynarodowe sieci współpracy; wsparcie przedsiębiorców, w tym firm rodzinnych i start-upów, w poszerzaniu rynków zbytu produktów i świadczenia usług również na skalę międzynarodową, m.in. poprzez dostęp do usług świadczonych przez IOB; rozwój systemu wsparcia dla przedsięwzięć innowacyjnych).
3) STRATEGII ROZWOJU POWIATU PRUDNICKIEGO – Załącznik do Uchwały Nr XXXVI/239/2017 Rady Powiatu w Prudniku z dnia 30 czerwca 2017 r. w sprawie uchwalenia "Strategii Rozwoju Powiatu Prudnickiego" na lata 2017-2030 Strategia Rozwoju Powiatu - Starostwo Powiatowe w Prudniku (powiatprudnicki.pl)
Filary rozwoju powiatu prudnickiego w perspektywie strategicznej to:
- Aktywizacja gospodarcza przestrzeni powiatu prudnickiego w oparciu o lokalne specjalizacje oraz tworzenie przestrzeni do nowych inwestycji; powyższe rozwiązanie ma na celu rozwój gospodarki, która mierzy się z różnymi problemami m.in. brakiem wzrostu liczby miejsc pracy, migracją poza powiat, brakiem wzrostu liczby podmiotów gospodarczych; niską wartością produkcji przemysłowej;
- Kształtowanie wysokiej jakości życia w oparciu o posiadane zasoby, potencjał instytucjonalny, społeczny oraz wysoką jakość środowiska; rozwiązanie to ma na celu polepszenie sytuacji demograficznej, na którą składają się: ujemne saldo migracji, niskie wskaźniki urodzeń, niekorzystna prognoza demograficzna;
- Partnerskie zarządzanie powiatem prudnickim, które ma na celu rozwiązać problem nieefektywnego zarządzania objawiającego się w postaci niewykorzystania atutów związanych z lokalnymi specjalizacjami (brak przetwórstwa, słabo rozwinięta turystyka.
4) Aktualizacji Strategii Rozwoju Powiatu Prudnickiego do roku 2030 – załącznik do UCHWAŁY NR LVI/453/2022 RADY POWIATU W PRUDNIKU z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie uchwalenia Aktualizacji Strategii Rozwoju Powiatu Prudnickiego do roku 2030
https://powiatprudnicki.pl/download/attachment/27761/uchwala-nr-lvi-453-2022-z-dnia-30052022-r-ws-uchwalenia-aktualizacji-strategii-rozwoju-powiatu-prudnickiego-do-roku-2030.pdf
Jednym z wyzwań w aktualizowanej Strategii jest: „Integrowanie wysiłków poszczególnych samorządów oraz Powiatu na rzecz rozwoju aktywności gospodarczej”. Oczekiwane rezultaty powyższego wyzwania, to:
- rozwój przedsiębiorczości,
- spadek bezrobocia długotrwałego,
- wzrost poziomu zatrudnienia,
- utrzymanie i wzmocnienie konkurencyjności podmiotów gospodarczych,
- rozwój przetwórstwa rolno – spożywczego,
- rozwój produktów lokalnych, regionalnych i ekologicznych,
- rozwój funkcji turystycznej.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego instruktorów praktycznej nauki zawodu bądź osób mających zamiar podjęcia się tego zajęcia, opiekunów praktyk zawodowych i opiekunów stażu uczniowskiego oraz szkoleń branżowych dla nauczycieli kształcenia zawodowego.
W ramach tego priorytetu środki KFS będą mogły sfinansować obowiązkowe szkolenia branżowe nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych i nauczycieli praktycznej nauki zawodu zatrudnionych w publicznych szkołach prowadzących kształcenie zawodowe oraz w publicznych placówkach kształcenia ustawicznego i w publicznych centrach kształcenia zawodowego – prowadzonych zarówno przez jednostki samorządu terytorialnego jak również przez osoby fizyczne i osoby prawne nie będące jednostkami samorządu terytorialnego.
Priorytet ten pozwala również na skorzystanie z dofinasowania do różnych form kształcenia ustawicznego osób, którym powierzono obowiązki instruktorów praktycznej nauki zawodu lub deklarujących chęć podjęcia się takiego zajęcia, opiekunów praktyk zawodowych i opiekunów stażu uczniowskiego.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego osób, które mogą udokumentować wykonywanie przez co najmniej 15 lat prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, a którym nie przysługuje prawo do emerytury pomostowej.
Priorytet ten promuje działania wobec osób pracujących w warunkach niszczących zdrowie i w szczególności powinien objąć osoby, które nie mają prawa do emerytury pomostowej.
Wykaz prac w szczególnych warunkach stanowi załącznik nr 1, a prac o szczególnym charakterze – załącznik nr 2 do ustawy z dnia 19 grudnia 2008 roku o emeryturach pomostowych (Dz. U. z 2008 Nr 237, poz.1656 z późn.zm.).
UWAGA:
- Do rozpatrywania będzie kwalifikował się wniosek pracodawcy, który spełnia wymagania przynajmniej jednego z wymienionych wyżej priorytetów Ministra właściwego ds. pracy.
- Szczegółowy opis wskazanych priorytetów zamieszczony jest w ogłoszeniu o naborze w ramach dofinansowania kształcenia ustawicznego pracodawcy i pracowników.
KRYTERIA OBOWIĄZUJĄCE PRZY ROZPATRYWANIU WNIOSKU O DOFINANSOWANIE:
- zgodność dofinansowanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków rezerwy KFS na 2023 rok;
- zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego
z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy;
- koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków rezerwy KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
- posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków rezerwy KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
- w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
- plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków rezerwy KFS;
- możliwość sfinansowania ze środków rezerwy KFS działań określonych we wniosku,
z uwzględnieniem posiadanych limitów środków;
- uzasadnienie potrzeby odbycia kształcenia ustawicznego przez pracownika lub pracodawcę w kontekście zajmowanego stanowiska, profilu działalności firmy oraz potrzeb lokalnego rynku pracy. Wskazanie celów zawodowych zrealizowanych dzięki wnioskowanemu kształceniu;
- korzystanie pracodawcy z dofinansowania ze środków KFS w latach wcześniejszych
UWAGA:
- Wnioski złożone poza wskazanym terminem pozostaną bez rozpatrzenia.
- Wniosek niekompletny, bez wszystkich wymaganych załączników, pozostaje bez rozpatrzenia zgodnie z § 6 ust.3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 117 z późn. zm.)
Dodatkowe informacje można uzyskać pod nr tel. (77) 436 23 04 wew. 74